Zakwaszenie organizmu - zapobieganie i leczenie

Jak zadbać o równowagę kwasowo – zasadową w organizmie?

Na czym tak naprawdę będzie polegać zakwaszenie organizmu? Zacząć trzeba od tego, że produkty żywnościowe oprócz swojej kaloryczności i wartości odżywczych mają również właściwości kwaso oraz zasadotwórcze. Ma to znaczenie dla naszego zdrowia, będzie wpływać na to jaki odczyn pH ma nasza krew.

Zwykle dieta nierozsądna powodować będzie nadmiar kwasów w organizmie a więc będzie wpływać na zakwaszenie organizmu. Warto sprawdzić jakie są objawy zakwaszenia i jak będzie można sobie z tym poradzić.

Wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że jest coś takiego jak zakwaszenie, ale jednak objawy zakwaszenia dość łatwo będzie można przeoczyć, albo przypisze się je innym problemom zdrowotnym. Równowaga kwasowo – zasadowa to stan, w którym w organizmie mamy odpowiedni stosunek między kationami a anionami. W prostszych słowach można powiedzieć, że jest to tak naprawdę równowaga, która daje nam harmonię w naszym organizmie. Stan równowagi będzie można utrzymywać pod warunkiem, gdy pH krwi będzie na poziomie 7,35-7,45.Większe pH oznacza, że jest przewaga składników zasadowych, mniejsze – przewagę składników kwaśnych.

Dla organizmu pojawi się niebezpieczeństwo, gdy mamy pH mniejsze niż6,8 albo większe niż 7.8. Może to w skrajnym przypadku prowadzić do denaturacji białka i dalej do śmierci. Jeśli więc dojdzie do zachwiania równowagi kwasowo – zasadowej może być to groźne dla naszego organizmu. Prowadzi to do kwasicy oraz zasadowicy. W obu przypadkach to stan, gdy zaburzony będzie odczyn pH krwi.

Jak ochronić się przed zakwaszeniem organizmu?

Zasadniczy wpływ na zachowanie równowagi ma dieta. To co jemy dzieli się na składniki zasado i kwasotwórcze. Zakłada się, że powinno się zjadać zdecydowanie w większości składniki alaklizujące, nawet w proporcji 20% kwasotwórczych i 80% alkalizujących.

Jakie są produkty kwasotwórcze?

kasza jęczmienna

płatki owsiane

ryż

makaron

mięso wieprzowe

mięso wołowe

jaja

ser tylżycki

Co jeść na odkwaszenie

Przykładowe produkty alkalizujące

mleko

buraki

ziemniaki

marchew

pomidory

sałata

ogórki

kapusta

czarne porzeczki

wiśnie

gruszki

truskawki

Wiele osób przygotowując posiłki pamięta, że trzeba dostarczać odpowiednie dawki węglowodanów, białek i tłuszczów, jednak zapominamy o tym, że ważne jest także odpowiednie dostarczenie witamin i minerałów. Witaminy są dla funkcjonowania naszego organizmu niezbędne, dlatego do każdej porcji ryżu dodać trzeba również dawkę warzyw. Warto pamiętać, że obecnie można również stawiać na witaminowo – mineralne preparaty jako uzupełnienie. Współcześnie jednak wiele osób prowadzi taki tryb życia, w którym dochodzi do zaburzenia równowagi kwasowo zasadowej, a to powoduje starzenie się tkanek, zmarszczki i bóle oraz opuchnięcia.