Skutki zakwaszenia organizmu

Groźne zakwaszenie organizmu: gdy ciało gnije za życia!

Czym jest równowaga kwasowo-zasadowa?

Zasady i kwasy z założenia stanowią przeciwieństwo. To, czy dana substancja jest zasadą, czy też kwasem, określa współczynnik pH.

Substancją obojętną jest czysta woda w temperaturze pokojowej, posiadająca pH 7.0. Substancje o odczynie niższym mają odczynnik kwaśny, natomiast jeśli wskaźnik pH jest wyższy, mówimy o odczynie zasadowym.

Krew człowieka posiada odczyn lekko zasadowy, czyli 7,4 i jest to optymalna wysokość pH. Jeśli wspomniany odczyn spadnie poniżej 6,9 lub wzrośnie powyżej 7,9, człowiek może umrzeć na kwasicę lub zasadowicę.

Objawy zakwaszenia

Złe samopoczucie, uczucie niewyspania, stany depresyjne, bóle głowy nieokreślonego pochodzenia, apatia – to główne objawy zakwaszenia organizmu.

Zakwaszenie organizmu wpływa także na pH moczu, który staje się kwaśny. Chcąc sprawdzić, czy organizm jest zakwaszony, wystarczy więc sikać na papierki lakmusowe, które można nabyć w każdej aptece.

Kwaśny mocz ma jednak zaletę – hamuje rozwój bakterii w układzie moczowym.

Co zakwasza, a co alkalizuje?

Główną przyczyną jest nadmierne spożywanie produktów zakwaszających organizm, są to m.in.: przetwory mączne, kasze, chleb, cukier, kawa, herbata (z wyjątkiem zielonej), alkohol, a także wszystkie napoje gazowane.

Obojętny charakter mają tłuszcze, wyjątkiem jest tutaj oliwa z oliwek, która posiada działanie alkalizujące.

Produkty odkwaszające

Działanie zasadowe wykazują wszystkie warzywa, a także niektóre owoce. Warto tu wymienić przede wszystkim buraki, czarne porzeczki, cytryny, wiśnie, marchew i śliwki. Właściwości zakwaszające posiada wyłącznie groch, który stanowi wyjątek w tej grupie.

Mięso i białka, czyli aminokwasy i proteiny, posiadają właściwości amfoteryczne – w obecności silnych kwasów działają zasadowo, a w połączeniu z zadami wykazują działanie zakwaszające.

Równowaga alkaliczna podczas posiłków?

Zachowanie równowagi alkalicznej podczas posiłków jest trudne, wynika to głównie z tego, że indeksy kwasowości w mięsie przewyższają zasadowość warzyw.

W tym momencie pojawia się pytanie, czy budowanie zrównoważonych posiłków jest wykonalne? Jednym z rozwiązań jest dieta wysoko tłuszczowa, dzięki której organizm zachowuje równowagę kwasowo-zasadową, a człowiek może najeść się do syta.

Właściwości alkalizujące posiada dieta wegetariańska, zakładając rzecz jasna, że w posiłkach nie będzie chleba, produktów mącznych i cukru.

Jeśli okaże się, że danej osobie nie odpowiada ani tłuszcz, ani dieta wegetariańska, może zjadać... sproszkowane skorupki jaj, dostarczając w ten sposób do organizmu znaczne ilości sodu, potasu, magnezu i wapnia, dzięki którym powstają zasady. Ważne jest to, aby były to skorupki z jaj pochodzących od kur z domowego chowu, czyli karmionych naturalnie.